Eeeeeennn actie! Of toch niet?

Het kan iets heel kleins zijn.
Een mail van een klant of collega bijvoorbeeld. Zo eentje met van die vragen waar je niet meteen een antwoord op hebt.
Of je krijgt (ongevraagd) een suggestie die afwijkt van hoe je de dingen bedacht had. Of er liggen ineens taken op je bord waar je geen rekening mee had gehouden. Of je bent iets ontzettend kwijt. Of er gebeuren andere dingen waardoor je plan en planning in de war worden geschopt.
Herkenbaar?

Chaos!
Wat gebeurt er vaak op zo’n moment? Er ontstaat verwarring. Al is het nog klein, het kan een hoop losmaken. En als dat eenmaal gaande is, is het vaak niet meer te stoppen: paniek, angst, kortsluiting, CHAOS in je hoofd!

Hoe ga jij om met die chaos?

A.     Meteen aan de slag en heel veel dingen doen om het te fixen?

B.     Niks. Het slaat je volledig lam en je weet niet waar te beginnen.

C.     Iets anders, namelijk…

In de actie
Is A bij jou het geval, dan kost het je meestal veel energie, want je gaat VEEL doen. Mails sturen, mensen bellen, afspraken verzetten, dingen regelen. Druk druk druk en ontzettend bezig, maar dient het zijn doel? En waar was je ook alweer mee bezig voordat dit er tussenkwam? Was ook heel belangrijk, toch? Actie lijkt een controlemiddel, maar eigenlijk doe je op zo’n moment vaak maar wat en meestal is dat niet zo effectief.

In gedachten
Bij B komt er meestal niet zoveel uit je handen, maar ratelt het in je hoofd wel lekker door. Er schieten allerlei gedachten door je hoofd, je bedenkt scenario’s, de één nog erger dan de ander. Je ziet het al helemaal mis gaan. Ruimte voor een oplossing is er niet en die komt dus ook niet. Heel druk geweest, in je hoofd. Volledig gestopt met waar je mee bezig was. Geen stap verder.

In de reflectie
Ik kies als het even kan voor C: de situatie laten rusten (een wandelingetje maken, een kopje koffie drinken of er een nachtje over slapen en ondertussen gewoon doorgaan met waar ik mee bezig was), er van een afstand naar kijken (wat is er nu eigenlijk echt aan de hand?) en op een zelf gekozen moment in alle rust:

  • Bepalen wat ik ervan vind en wat ik wil;
  • welke oplossingen er zijn;
  • welke oplossing ik kies;
  • wat de eerste stap daarin is.

Wanneer je afstand neemt en bestudeert wat er nou eigenlijk aan de hand is, kun je vaak veel relaxter, effectiever én efficiënter handelen. Lukt het dan nog niet, dan kun je natuurlijk hulp vragen. Iemand die afstand heeft tot de situatie, die even naar je luistert en met je meedenkt, kan hartstikke fijn zijn.

Als dat nog nodig is natuurlijk, want vaak genoeg lost een probleem zich gelukkig vanzelf op.

______

Voorkomen is beter dan genezen, maar dan nog gebeuren onverwachte dingen nou eenmaal. That’s (work)life. Ontstaat er bij jou gauw chaos? En hoe ga je daarmee om? Ik ben benieuwd!